Dalam usaha memartabatkan bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), maka saya mencipta blog ini khas untuk berkongsi ilmu pengetahuan tentang pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu khususnya untuk sekolah rendah.
Rabu, 23 November 2011
KENDIRI SEORANG GURU
Pada
hakikatnya menjadi seorang guru itu tak mudah dan tidak sulit tetapi
harus benar-benar bisa menempatkan dirinya menjadi seorang guru. Guru
yang benar adalah guru yang tidak merusak sifat-sifat dasar dari
murid-muridnya. Dengan begitu guru tersebut akan menjadi guru terbuka
yang dizaman aneh ini sangatlah langka keberadaannya.
Jika
ingin menjadi guru yang baik mestinya menjadi guru yang terbuka, yaitu
guru yang tidak tertutup. Guru tersebut bisa memberikan pelajaran yang
benar-benar baru teradap murid-muridnya dan pelajaran tersebut sangatlah
berguna secara mendasar bagi perkembangan murid-muridnya tersebut.
Dengan
mencari makna makna dari elegi ini kita dapat mengerti akan pentingnya
sifat-sifat terbuka dalam mengajarkan sesuatu kepada orang lain,
khususnya bagi seorang guru ataupun seorang calon guru.
RIMPU CILI: Puisi Refleksi Seorang Guru
RIMPU CILI: Puisi Refleksi Seorang Guru: Gerimis pagi menikam di cela hari hari Tapi kami harus menuju padang bakti Karena di sana nanar berjuta pengharapan telah menanti Karena ...
APA YANG KITA PERLU TAHU
Bahasa Dialek/ Daerah
Mengikut Kamus Dewan Edisi Ketiga dialek (dialék) bermaksud satu bentuk bahasa yang digunakan dalam sesuatu daerah atau oleh sesuatu kelas sosial berbeza daripada bahasa standard, loghat, pelat daerah, negeri dan lain-lain lagi. Pemilihan kepada penggunaan bahasa daerah boleh disebabkan oleh beberapa faktor. Contohnya di sekolah, guru-guru mengambil jalan mudah dan cenderung menggunakan bahasa dialek atau daerah sebagai bahasa penghantar dengan alasan murid lebih mudah memahami sesuatu yang disampaikan oleh guru dan suasana pengajaran akan bersifat menghiburkan serta mudah menimbulkan situasi kemesraan antara guru dan murid. Namun, tanpa disedari sikap ambil mudah ini akan melahirkan para pelajar yang lemah dalam penguasaan bahasa. Para pelajar itulah juga yang kemudian akan menjadi manusia yang akan memegang jawatan yang penting dan berpengaruh seperti pentadbir, penulis editor, pemimpin politik dan sebagainya.
Dalam konteks masyarakat pula, pemilihan penggunaan bahasa dialek atau daerah ini waima dalam situasi-situasi rasmi adalah untuk memudahkan komunikasi dan juga mewujudkan kemesraan sesama mereka. Seharusnya sikap ini dielakkan agar kekeliruan penggunaan bahasa Melayu dapat dibendung dan usaha pembakuan itu dapat mencapai satu tahap yang membanggakan.
Mengikut Kamus Dewan Edisi Ketiga dialek (dialék) bermaksud satu bentuk bahasa yang digunakan dalam sesuatu daerah atau oleh sesuatu kelas sosial berbeza daripada bahasa standard, loghat, pelat daerah, negeri dan lain-lain lagi. Pemilihan kepada penggunaan bahasa daerah boleh disebabkan oleh beberapa faktor. Contohnya di sekolah, guru-guru mengambil jalan mudah dan cenderung menggunakan bahasa dialek atau daerah sebagai bahasa penghantar dengan alasan murid lebih mudah memahami sesuatu yang disampaikan oleh guru dan suasana pengajaran akan bersifat menghiburkan serta mudah menimbulkan situasi kemesraan antara guru dan murid. Namun, tanpa disedari sikap ambil mudah ini akan melahirkan para pelajar yang lemah dalam penguasaan bahasa. Para pelajar itulah juga yang kemudian akan menjadi manusia yang akan memegang jawatan yang penting dan berpengaruh seperti pentadbir, penulis editor, pemimpin politik dan sebagainya.
Dalam konteks masyarakat pula, pemilihan penggunaan bahasa dialek atau daerah ini waima dalam situasi-situasi rasmi adalah untuk memudahkan komunikasi dan juga mewujudkan kemesraan sesama mereka. Seharusnya sikap ini dielakkan agar kekeliruan penggunaan bahasa Melayu dapat dibendung dan usaha pembakuan itu dapat mencapai satu tahap yang membanggakan.
Langgan:
Catatan (Atom)