REFLEKSI
Kekuatan
Sebelum
memulakan p&p saya akan pastikan untuk bertanya khabar dahulu kepada murid
saya selain mengambil kira tentang kehadiran murid saya pada hari tersebut.
Proses ini dapat mengeratkan hubungan antara murid dan guru agar murid tidak
merasa janggal dan takut dengan guru apabila setiap kali aktiviti p&p
dijalankan.
Didapati semasa sesi soaljawab, murid-murid
saya berebut untuk menjawab soalan yang saya ajukan. Ini kerana teknik penyoalan saya tidak dalam
bentuk yang serius sebaliknya lebih kepada ‘fun learning’. Murid pun merasa
seronok untuk belajar.
Arahan yang diaplikasikan oleh saya pada
murid saya adalah cukup jelas. Saya menggunakan aras bahasa yang mudah difahami
dengan tahap murid saya selain menggunakan ton suara yang agak tegas jika
melibatkan disiplin murid saya. Komunikasi yang sentiasa pelbagai menimbulkan
corak arahan yang mudah murid saya terima dengan baik mampu melaksanakan
aktiviti dengan mudah.
Kelemahan
Setelah selesai sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung, terdapat banyak kelemahan yang telah dikesan.
Antaranya ialah guru sepatutnya menerangkan dengan lebih lanjut tajuk pelajaran
atau makna disebalik tajuk tersebut agar murid dapat memahami dengan lebih
jelas. Ketika murid menulis, sepatutnya guru meminta murid menulis dengan
menggunakan tanda baca yang betul iaitu tidak menggunakan keseluruhan perkataan
dengan huruf besar.
Sepatutnya boleh meminta murid menulis
ayat dengan menggunakan tempat-tempat yang ditulis tadi. Guru juga tidak
membuat aktiviti menulis jawapan daripada soalan pemahaman. Jika mengikut
perancangan, murid perlu menulis jawapan daripada soalan di papan hitam. Oleh
itu, objektif bagi aktiviti ini tidak tercapai kerana murid hanya menjawab
secara lisan bukan dengan menulis.
Cara
Mengatasi
Saya perlu
melapangkan bilik tersebut terlebih dahulu dan perlu prihatin ruang untuk
pergerakan saya haruslah bebas daripada sebarang halangan. Ini memudahkan
pergerakan saya setiap sudut. Barulah saya mampu mengawal disipilin pelajar
saya. Selain, saya dapat kenal pasti pelajar yang lemah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan